ЗОЛОТІ РУКИ
Це робота, при якій, як мені здається,
саме терпіння рве на собі волосся.
Георг Крістоф Ліхтенберг, німецький письменник
та вчений,1742-1799 рр.
|
Ярослав ТКАЧЕНКО,
учень ювелірного майстра
|
|
Є така дивовижна професія — кожного дня здувати з себе золотий пил, ходити з плямами від кислот та вдихати пари реактивів. Випадкових людей у цій професії немає: це така всепоглинаюча професія, що просто «підробити» ювеліром неможливо. Ним народжуються.
Ювеліра я уявляла собі не інакше, як маленького згорбленого сивого старенького, з тихою мовою, що день і ніч працює в щільно завішеною чорними шторами маленькій кімнаті. Знайти такого ювеліра, який погодився б на інтерв’ю виявилось справою непростою. Ця професія оповита таємницею: як в стародавні часи, так і зараз мало хто знає про роботу «золотарів», а про її тонкощі — тим більше.
Зустріч з Ярославом ТКАЧЕНКО вщент розбила створений в уяві образ: наш співрозмовник — молодий, високий, стрункий та привітний чоловік. З вигаданим образом ювеліра співпадала лише деяка замкнутість. Ярослав — учень майстра, до якого прийшов вчитися самостійно, а зараз працює ювеліром у приватній майстерні понад рік.
— Робочий день у ювеліра ненормований. Зарплатня залежить від виробітку. Щоб зменшити вплив шкідливих чинників, я працюю, дотримуючись техніки безпеки, під витяжкою, замінюю реактиви на менш шкідливі, наприклад, застосовую в роботі лимонну кислоту, а для відбілювання користуюсь імпортними пастами.
Ми ремонтуємо вироби, працюємо з камінням, металами, займаємось дизайном різноманітних прикрас на замовлення та втілюємо власні ідеї.
Надзвичайно цікаво працювати з каменями. Кожний камінь має душу, свою особливу енергетику, яка яскраво проявляється у великих зразках. Не даремно в електроніці, виробництві годинників та космічній техніці застосовують дорогоцінне каміння — воно здатне зберігати інформацію роками. Як казав мій учитель: «Справжня прикраса — це вища майстерність плюс коштовний камінь».
КОЖНИЙ МАТЕРІАЛ МАЄ СВІЙ ХАРАКТЕР
Кожний ювелір повинен добре знати властивості і особливості матеріалів, з якими доводиться працювати. Золото відрізняється в’язкістю та м’якістю, воно зручне для ковки та неймовірно тягуче. Одного грама золота достатньо, щоб виготовити тонкий дріт довжиною 3,5 кілометра! Срібло — найблагородніший метал, тому більш вибагливий. Він чутливо реагує на стан здоров’я володаря, тому часто темніє. Взагалі в ювелірній справі використовувати дорогоцінні метали в чистому вигляді не завжди виправдано. По-перше, це дорого, по-друге, не всі метали мають стійкість до зношення. Тому ювеліри в основному використовують різні сплави дорогоцінних металів. Не всі знають, що золото має 43 відтінки. Це залежить від складу сплаву. Звичайна для нас обручка має такий колір тому, що в ній переважає вміст срібла, а не міді. Поєднання золота з платиною утворює біле золото. Червоний відтінок дає підвищений вміст міді, а зеленуваті прикраси говорять про те, що в них понад 25% срібла.
РОБОТА НЕ ТІЛЬКИ
З ВИРОБАМИ, А Й З ДОВІРОЮ КЛІЄНТІВ
Клієнти різні. Дехто з недовірою ставиться до майстрів: люди часто мають стереотипне уявлення про роботу ювелірів. Адже не кожний клієнт може зрозуміти, що таке втрати при виробництві — вони можуть складати від 4,3 до 9,1% від загальної ваги вихідного матеріалу. Наприклад, при поліруванні прикрас знімається тонка плівка золота і такі втрати закономірні.
ГАРАНТІЇ
Замовники отримують державну гарантію: кожний ювелірний виріб проходить контроль у державній інспекції пробірного контролю, там ставлять пробу і вимірюють вагу виробу.
Ремонт виробів та інші недовготривалі роботи ми проводимо лише в присутності замовників і за кожний зданий до нас виріб несемо матеріальну відповідальність. Це питання совісті та порядності. Я людина віруюча і не дивлюся на золото з жадобою, для мене це сировина для створення прикраси, в якій я можу втілити свої думки, вкласти частку своєї душі.
БЛИСКУЧА МОДА
На ювелірні прикраси існує мода, як на одяг, взуття чи меблі. Зараз у моді прикраси з білого золота зі вставками різнокольорових натуральних каменів: топазів, цитринів, сапфірів. Не минула мода і на прикраси, які нанизані на каучукові поворозки. Певно ніколи не пройде мода на «кращих друзів дівчат» — діаманти. Вироби, які вийшли з моди, частіше переплавляють і знову використовують в виробництві, тому кругообіг не зупиняється.
Справжній ювелір завжди вкладає частину своєї душі в кожний виріб як у складний браслет, так і в просту штамповану каблучку. Тому носити речі ручної роботи корисно — вони несуть в собі творчу енергетику майстра.
|