Кожного ранку ми пред’являємо перепустки людям у плямистих уніформах. Буркотимо про бюрократизм охоронців, коли забуваємо перепустку, проте з полегшенням відмічаємо: все ж добре, що нас охороняють пильні професіонали.
Ми знаємо, що охорона буває різна: об’єктів особливої важливості (банків), звичайних об’єктів юридичних осіб (офіси, склади), супровід вантажу, особиста охорона тощо. Різними бувають і самі охоронці, спільні — лише професійні риси: добра фізична підготовка, спостережливість, пильність, уміння володіти собою, швидко та рішуче діяти за будь-яких ситуацій, обережність та холоднокровність.
Кожного ранку ми пред’являємо перепустки людям у плямистих уніформах. Буркотимо про бюрократизм охоронців, коли забуваємо перепустку, проте з полегшенням відмічаємо: все ж добре, що нас охороняють пильні професіонали.
Ми знаємо, що охорона буває різна: об’єктів особливої важливості (банків), звичайних об’єктів юридичних осіб (офіси, склади), супровід вантажу, особиста охорона тощо. Різними бувають і самі охоронці, спільні — лише професійні риси: добра фізична підготовка, спостережливість, пильність, уміння володіти собою, швидко та рішуче діяти за будь-яких ситуацій, обережність та холоднокровність.
Зазирнувши за той бік віконця кімнати служби охорони, ми поцікавились, хто ж вони, люди, які охороняють нашу безпеку.
Про специфіку роботи охоронників нам розповів Микола Андрійович, старший інспектор служби режимного контролю ВАТ Укрндіпроектстальконструкція ім. В.М. Шимановського.
-
Те, що люди звикли кожного дня бачити як ми контролюємо вхід та вихід установи, насправді є лише частиною нашої роботи. Робота охоронця багатопланова, і містить аспекти, непомітні багатьом: це робота з системами відеоспостереження, контроль за виїздом та в’їздом транспорту, вивозом чи виносом майна. Я, як старший зміни, контролюю роботу охоронців на інших постах. Формально підходити до виконання своїх обов’язків неможливо, це може призвести до непередбачуваних наслідків. Працювати потрібно завжди на «п’ятірку».
-
Як Ви потрапили на цю посаду?
-
За фахом я інженер-електрик і спочатку працював майстром на виробництві. Коли почався занепад підприємства, знайшов собі роботу в банку. Охоронником став «за сімейними обставинами»: потрібно було працювати не кожного дня. Пройшов спеціальний курс підготовки, і тривалий час працював в охороні банку, аж доки не почали скорочувати з системи охорони банків цивільних працівників, щоб замінити їх на міліціонерів. Мені запропонували цю посаду, я пройшов тримісячний випробувальний термін і спочатку працював тут старшим охоронником.
-
За яким режимом Ви працюєте, чи важко пристосуватися до нього?
-
Працюємо доба через три: такий режим потребує багато фізичних сил і міцного здоров’я. Адже цілу добу людина примушує себе перебувати в активному стані. Крім мобілізації фізичних сил, варто бути уважним до кожного відвідувача, бо напевно не знаєш з якими намірами людина прийшла до цього закладу. Потрібна особлива психологічна настроєність на роботу, що передбачає штучне (чи природне) підвищення рівня агресивності: це одна з характерних рис професії, її негатив. Результати комп’ютерного тестування, яке проводять з охоронцями, свідчать, що після зміни у людини ще надовго залишається високий рівень агресії. Тому варто навчитися швидко «розмагнічуватися», абстрагуватися від робочого стану, а перед наступною зміною знов налаштовуватись.
Непідготовленій людині працювати в таких умовах складно, а психічно неврівноваженій — взагалі не можна.
-
Які можуть виникати проблеми у спілкуванні з відвідувачами?
-
Деякі люди не хочуть розуміти, що охоронець несе відповідальність, передусім, за безпеку закладу, і тому, коли він пред’являє претензії до відвідувача, то вони мають під собою певну основу. За час моєї роботи я навчився бути фізіономістом, можу визначити, що за людина стоїть переді мною, наскільки вона може бути небезпечною і що можна від неї чекати.
Трапляються люди, які прагнуть обманути охоронця, ведуть себе зверхньо або, навіть, кричать чи погрожують. Охоронець ніколи не повинен спілкуватися на такому рівні, а навпаки, берегти «честь мундиру». Охоронець має бути хорошим психологом та дипломатом, уміти вислухати людину, вникнути у суть справи і знайти до кожного індивідуальний підхід.