КВАРТИРНЕ ПИТАННЯ
«Люди, как люди — квартирный вопрос испортил их ...» Михайло Булгаков
Перед кожним із нас хоча б раз у житті поставала проблема квартирного питання: продати, купити, здати чи орендувати житло, роз’їхатися або з’їхатися... Хто це пережив, той знає, який це клопіт, бо недарма кажуть: «Двічі переїхав, ніби погорів». Тому більшість із нас перекладає ці турботи на плечі посередників — агенції з продажу та оренди нерухомості. Саме вони беруть на себе тягар рутинної паперово-бюрократичної роботи, отримуючи за послуги від 3% —5% комісійних. Враховуючи, що нині ціна на нерухомість досягла фактично захмарних висот, пропорційно зросла і відповідальність посередників перед власниками житла і ризик власників отримати невідповідний рівень послуг від агенцій (іншими словами, збільшився ризик втратити і гроші, і квартиру). |
|
Спробуємо проаналізувати ситуацію у сфері нерухомості. Насамперед спектр послуг, що надаються на ринку нерухомості, формується діяльністю трьох видів суб’єктів.
Перший — це великі агенції (на них припадає майже 35% від усього ринку послуг), у них солідний офіс (переважно в центрі міста), розгалужена мережа агентів і маклерів, послуги високопрофесійних фахівців у галузі нерухомості, велика база клієнтів і об’єктів, що постійно поповнюється, робота з солідними квартирами. Крім цього, тісна партнерська співпраця з провідними спеціалізованими періодичними виданнями: контроль за надходженням нових даних до клієнтської бази, гарантії надання оперативних висококваліфікованих послуг. Провідні агенції надають суттєвого значення навчанню та вдосконаленню персоналу.
Другий і третій суб’єкти ринку нерухомості можна об’єднати, адже працюють вони, як правило, в тісній взаємодії (на них припадає 60% усіх наданих послуг). Це середні і невеликі агенції, що залучають до роботи різних брокерів. У чомусь вони схожі на великі, але мають слабшу матеріальну базу.
Аналізуючи стан справ на ринку нерухомості за останні 3 роки, можна зробити висновок, що в Україні відбуваються еволюційні перетворення. Зокрема, завдячуючи змінам у законодавстві, малі та середні агенції виходять із «тіні» і намагаються конкурувати з провідними. Здорова конкуренція якісно змінює обличчя всього бізнесу: намагаючись наздогнати провідні агенції, малі неминуче підвищують рівень роботи та кваліфікацію співробітників, матеріальну базу, і найголовніше, — рівень обслуговування клієнтів. Тому можна зробити висновок, що через деякий час певна кількість середніх агенцій (при вмілому менеджменті) досягне рівня провідних, а малі — рівня середніх (хоча не всі). Отже, ринок цих послуг динамічно розвивається.
І все ж, можна запропонувати деякі рекомендації тим, хто хоче скористатись послугами агенцій:
1. Оскільки відсоток посередницьких за угодами однаковий, вибираючи агенцію, варто звертати увагу не лише на презентабельність офісу, а й на внутрішнє «наповнення»: кваліфікацію персоналу, наявність юриста, повний «фарш» оргтехніки.
2. Прислуховуйтеся до порад друзів, рідних, які вже користувались послугами конкретних фірм.
3. Уважно читайте запропоновані вам для підпису угоди купівлі-продажу, бо можна заплатити посередницькі, і втратити і гроші, і житло.
Окрема порада пошукачам, яких значні комісійні зваблюють працевлашткватися до різного роду агенцій. Ростуть ціни на житло, ростуть і комісійні — це і приваблює. Але бажано визначитися з пріоритетами: або лише заробляти правдами-неправдами, або навчитись працювати і стати кваліфікованим фахівцем. Потенційні фахівці з нерухомості, мають зробити вибір: працюючи у великих агенціях, ви набуватимете достатнього фахового рівня (хоча існує жорстка конкуренція, і хто перший спрацював, той і отримав гонорар), у малих агенціях значно нижчий рівень вимог, і відповідно і рівень підготовки спеціалістів, але обсяг продаж більший, а відповідно, і більший заробіток.
Врешті-решт, вибір за вами.
|