У дитинстві ми відпочиваємо за вибором батьків, в юності — за наявністю вільних грошей, а в зрілому віці відпочинок стає основним показником нашої вдалої кар’єри. І зовсім не має значення в якій сфері досягнуто успіху — регулярний і продуманий відпочинок буде свідчити за наші якості, оцінені роботодавцем і колегами. А за якими принципами добирають спеціалістів, які створюють наш відпочинок? Мова піде про персонал туристичної сфери діяльності.
Оксана Сокур, директор з персоналу туристичної фірми «САМ»
Секрети кадрової політики відкриває Оксана Сокур, директор з персоналу туристичної фірми «САМ»:
-
Пані Оксано, ваша фірма одна із перших запропонувала українцям новий за якістю міжнародний туризм. Невже успіх прийшов лише тому, що ви були першими?
-
Безумовно, 14 років тому, коли відкривалася фірма, була надія і віра в новий бізнес, але багато професійних питань вирішувалося саме під час роботи. Набувався досвід, а з ним приходило і визнання високого рівня обслуговування. Зазначу лише один факт — на момент відкриття штат фірми нараховував три співробітники.
-
..? Це як у казках про три богатирі, три дороги і три бажання?
-
Так, можливо, мета була і казкова, але вона таки здійснилася. Сьогодні ми маємо 9 регіональних представництв, центральний офіс та пункти продажу турпослуг у столиці і штат понад 290 співробітників.
-
Із розширенням фірми, безумовно, постає питання критеріїв добору персоналу...
-
Як і будь-яка фірма, «САМ» розвивалася поступово. Спочатку набрали 50 співробітників. На той час вимоги були лояльніші, але сьогодні ми маємо певні принципові пункти, обминути які не дозволяє статус фірми.
Розраховувати на роботу в туристичних організаціях можуть випускники географічного відділення університету ім. Т.Г. Шевченка, випускники Київського університету туризму економіки та права, всі вони мають досконало володіти іноземними мовами.
-
Чи існує на фірмі проблема плинності кадрів?
-
У 2001 році в зв’язку зі структурною реорганізацією відбулося значне скорочення кадрів. Сьогодні можна констатувати: ми шукаємо співробітників лише на заміну. Це поодинокі випадки, коли наш колега прагне кар’єрного росту в будь-якій іншій організації та йде на посадове підвищення чи відкриває свій власний бізнес.
-
Пані Оксано, а чи має шанс студент чи випускник ВНЗ пройти конкурс?
-
Шанси мають всі без виключення, ми практикуємо навчання та адаптацію спеціалістів, студенти другого курсу проходять практику на нашій фірмі протягом трьох тижнів. По-перше, вони ознайомлюються з реальним робочим процесом, пробують власні сили, по-друге, ми бачимо їхні здібності до туристичного бізнесу. Студент після практики завжди має переваги перед кандидатами без досвіду роботи.
-
На які вакансії найбільший попит у туристичній сфері?
-
Менеджерів усіх ланок. Випробувальний термін може тривати від двох тижнів до трьох місяців. Усе залежатиме від освіти та досвіду роботи.
-
Чи траплялися випадки, коли студент університету туризму змінював власний вибір після практики?
-
Звичайно, і не тільки студенти. Іноді під час випробувального терміну людина доходить висновку, що обрала не той шлях. У більшості людей робота в туристичному бізнесі асоціюється з мандрами і туризмом. Вони уявляють суцільні відрядження у різні куточки світу, але забувають, що будь-яка робота є, передусім, роботою. Інше питання — плюси та мінуси професії.
-
Які ж плюси в туристичній сфері?
-
Дарувати людям відпочинок. Це мета, яка приносить радість, коли її досягнуто.
-
А мінуси?
-
Це швидше не мінуси, а необхідність. Офіційно менеджер працює з 9.30 до 18.30, але наша специфіка роботи вимагає ненормованого робочого дня і значних зусиль. Але, якщо менеджер переймається успіхами фірми, — все перекриває кінцевий результат.
-
Пані Оксано, сьогодні кожна фірма прагне винайти свій ексклюзивний мотиваційний пакет. Що пропонуєте ви своїй команді як винагороду?
-
Команда, як на пароплаві: є капітан, є команда — його помічники, — і корабель пливе, набираючи швидкість. Так і у нас, кожен виконує свою роботу заради кінцевої мети — успіху фірми. Це все командна робота! Щодо заохочення — хтось чекає премій та бонусів, хтось — службового підвищення, для інших найважливішою є соціальна захищеність. Соціальний пакет отримують після року роботи. До нього входять: медичне страхування, знижки на придбання путівок для себе та найближчих родичів, забезпечення мобільним зв’язком, весільна подорож (навіть якщо одружуються вдруге).
-
Чи існують закони чи секрети успіху в туризмі?
-
Головний секрет — професіоналізм і любов до своєї роботи. Ви маєте розуміти, що таке відпочинок і знати, як забезпечити його певній людині. Успіху в туризмі, певне, досягають люди, які вміють дивитися в майбутнє, мріють досягти поставлених цілей, дарують себе роботі, думаючи про відпочинок інших.
Інтерв'ю провела Марина ДОЛИНЕЦЬ
Фото Катерини ТОЛМАЧОВОЇ