Кому потрібні вчителі?
За словами міністра освіти та науки України Станіслава Ніколаєнко, в школах держави на початку 2004-2005 навчального року було понад 1600 вакантних місць учителів. При чому більшість із них припадає на Одеську та Миколаївську області, Крим, а також Київ, де лише два-три національних університети готують працівників освіти. Як зазначив міністр, сьогодні в Україні кожний сьомий, а саме в Києві, кожний шостий вчитель пенсійного віку...
|
|
ІНФОРМАЦІЯ ДО РОЗДУМІВ:
За словами міністра освіти та науки України Станіслава Ніколаєнко, в школах держави на початку 2004-2005 навчального року було понад 1600 вакантних місць учителів. При чому більшість із них припадає на Одеську та Миколаївську області, Крим, а також Київ, де лише два-три національних університети готують працівників освіти. Як зазначив міністр, сьогодні в Україні кожний сьомий, а саме в Києві, кожний шостий вчитель пенсійного віку...
ПРОБЛЕМА Є
Що ж відбувається з освітянами на ринку праці?
За період від січня до квітня 2005 р. в розділах «Фахівці» та «Домашній сервіс» щотижневика «Пропоную роботу» опубліковано 207 оголошень. Невеликий попит на фахівців пов’язаний, з одного боку, з тим, що професія вчителя переживає не найкращі часи: падає престижність, насамперед, викладачів загальноосвітніх шкіл, так званих бюджетників.
Про зниження авторитету професії свідчать дані опитування, яке проводилось Українським центром економічних та політичних досліджень ім. Олександра Разумкова, в якому брали участь респонденти з усіх регіонів країни. За результатами, викладачі користуються високим авторитетом у батьків лише 11,4% опитуваних, про те, що вчительський авторитет «середній» висловились 45,8% респондентів та 34,8% назвали його «низьким».
Таку ж думку мають і діти: 41,6% визнають, що авторитет учителя низький, 42,6% — що середній та тільки 9,1% — що високий.
Цей самий центр через кілька місяців проводив інше дослідження з метою з’ясування, яка з професій викликає найбільшу довіру у людей. Перше місце серед 18 запропонованих посіла професія вчителя. Отже, низький авторитет до професії пов’язаний з невідповідністю соціального статусу вчителя до належного. Самі респонденти головною мірою підвищення престижу професії визнають підвищення заробітної платні, яка за словами гумориста «на три розміри менша, ніж у гнома шкарпетки», і якщо і відбувається її підвищення, то лише на 10-15%, тоді як вона потребує підвищення в 2-4 рази. Крім того, вчителям часто не вистачає коштів на придбання сучасної методичної та іншої літератури, необхідних засобів для навчання, щоб мати змогу підвищувати свою кваліфікацію. До того ж, хто краще може навчити поводитись з комп’ютером: учень, у якого він є, чи вчитель, в якого його нема?
Сіяти розумне, добре, вічне в таких умовах стає дедалі складніше, тому плинність кадрів серед учителів досить висока. Ця проблема не може нікого залишити осторонь, бо з учителями ми йдемо поруч все життя: вони вчать нас, наших дітей та онуків.
Незначний попит пов’язаний також з тим, що навчальний рік завершується. Оскільки навчальні заклади починають працювати з кінця серпня, то до першого вересня штати викладачів мають бути укомплектовані. То ж інтенсивний пошук вчителів почнеться влітку.
ПОТРЕБИ РИНКУ ПРАЦІ
Як видно з діаграми, більша частина вакансій (48,3% або 100 оголошень) — це пошук гувернанток для роботи в родинах. У свою чергу, більшість із цих оголошень (75%) представлені агентствами, що пропонують послуги з працевлаштування спеціалістам домашнього сервісу. Серед вимог, крім обов’язкової педагогічної освіти, — знання іноземних мов (частіше англійської), прописка у Києві або області, вік від 21 до 55 років. Середня заробітна платня для гувернанток — від 800 до 1600 гривень, або за домовленістю. Бажано захопити рекомендації з попереднього місця роботи.
Найбільшим попитом користуються вихователі дитячих садків (17,4% або 36 оголошень); викладачі ВНЗ (11, 1% або 23 оголошення), головна вимога для яких — наявність наукового ступеня; репетитори (8,2% або 17 оголошень) та викладачі іноземних мов (6,8% або 14 оголошень). Вимог до статі, віку або досвіду викладацької діяльності не висувається, заробітна платня договірна і залежить від кількості годин і категорії спеціаліста.
Викладачі, готові для перепрофілювання, можуть знайти пропозиції у сфері багаторівневого маркетингу.
Перевагу педагогам віддають роботодавці, що шукають менеджерів по роботі з клієнтами та операторів на телефоні. Логіка роботодавців зрозуміла: простіше взяти на роботу спеціаліста з грамотною і чіткою мовою, знанням основ психології та вмінням переконувати людей і навчити його технічним аспектам менеджменту, ніж навпаки.
Так що знайти роботу вчителю все ж таки можливо. Інше питання, чи співпаде професійне покликання з можливістю заробити на хліб, але психологи запевняють, що якщо не можна змінити ситуацію, варто змінити ставлення до неї і тоді все повернеться на краще.
|