Якщо вам набридло працювати на когось, а не на себе, і ви подумуєте, яким бізнесом зайнятися – зверніть увагу на франчайзинг. Ця бізнес-модель здобула популярність у світі через свою прозорість та можливість швидко досягти бажаного результату. Але не все так безхмарно: давайте зазирнемо за фасад франчайзингу, щоб довідатися про його плюси та мінуси.
Які переваги дає купівля франшизи?
Вам не потрібно розкручувати бізнес з нуля. Ви отримуєте впізнавану торгову марку і можливість заробляти на чужій успішній ідеї. Також франчайзі, тобто покупець франшизи, отримує доступ до технологій і ноу-хау цієї компанії, її рекламних та інших бізнес-інструментів.
Але подібна бізнес-модель має також свої недоліки і нюанси, які не всім сподобаються. З’ясуємо, які мінуси у купівлі франшизи.
Багатьох людей ваблять великі суми, які обіцяє франчайзинг, але тут не все так однозначно. По-перше, знайдеться чимало нюансів, які можуть спантеличити вас, по-друге, франшиза – це такий бізнес, який за жодних умов не стане вашим. В цьому його докорінна відмінність від реалізації вашої власної бізнес-ідеї.
Купівля франшизи накладає певні обмеження, адже вам доведеться миритися з усіма правилами компанії. Змінювати їх не можна, а подібні порушення каратимуться стягненням штрафів. Ще один мінус – вам доведеться купувати продукцію, обладнання та матеріали тільки у конкретних постачальників. Якщо це заклад громадського харчування, рецептуру та зовнішній вигляд їжі не вдасться змінити за власним бажанням. Не забуваємо також про сплату роялті власнику франшизи, які потрібно регулярно виплачувати незалежно від того, як просуваються ваші справи.
Як бачимо, для творчого самовираження така бізнес-модель майже не надає простору. А щоб подібні речі не стали для вас неприємним сюрпризом після купівлі франшизи, уважно ознайомтеся з договорами, які франчайзер надає своїм партнерам. Нехтування цим може призвести до банкрутства з вини франчайзі.
Які види франшиз існують? Це товарний, виробничий і сервісний франчайзинг:
- товарний – це продаж готового товару фірми-виробника,
- виробничий – придбання технології виробництва певного товару (наприклад, регіональні заводи світових брендів, які займаються розливанням Кока-коли чи Пепсі в пляшки),
- сервісний – продаж продуктів і послуг під ім’ям власника франшизи.
Який варіант обрати? Найбільш вигідним вважається франчайзинг в сфері громадського харчування та роздрібної торгівлі. Але пам’ятайте, що працювати доведеться із чужими стандартами та під чужим іменем. Для когось цей момент важить, а для когось – ні. |