Багато хто плутає ці поняття між собою, помилково вважаючи їх синонімами. Але це не так. Давайте розбиратися, яка між ними різниця, адже ці категорії співробітників стали затребуваними у зв’язку з пандемією коронавірусу та впровадженими, як наслідок, карантинними заходами.
Отже, ми вже з’ясували, що дистанційні та надомні працівники – це не одне й те саме. Наприклад, дистанційні працівники можуть виконувати роботу в будь-якому місці, яке вони обирають за власним бажанням. Водночас у них не повинно бути проблем з інтернетом, адже комунікація роботодавця з ними може відбутися коли завгодно (навіть вночі, якщо такий формат спілкування прийнятний для обох сторін).
Надомні працівники, в свою чергу, мають деякі інші особливості. Так, вони теж, як і дистанційні працівники, виконують робочі обов’язки за межами робочих приміщень роботодавця, але обирати місце роботи за своїм бажанням не можуть (вірніше, дуже обмежені у виборі). Для такої роботи характерна закріплена робоча зона або технічні засоби (ними можуть бути інструменти та приладдя для виробництва продукції, надання послуг тощо). Слова «закріплена робоча зона» означають, що надомний працівник прикріплений до адреси, вказаної в трудовому договорі. Чи може він її змінити? Так, але спочатку йому потрібно отримати дозвіл роботодавця.
Робочий графік надомних і дистанційних працівників також мають суттєві відмінності. У дистанційного працівника робочий режим – довільний, він розподіляє робочий час на власний розсуд, тобто може працювати, коли вважає за потрібне: хоч вранці, хоч вдень чи вночі. А надомний співробітник таку «розкіш» дозволити собі не може, йому доводиться дотримуватися загального режиму роботи підприємства.
Але той чи інший формат віддаленої роботи не впливає на тривалість робочого часу. Що в першому, що в другому випадку норма тривалості робочого часу становить до 40 годин на тиждень, а якщо передбачена скорочена тривалість робочого часу – тоді до 24-36 годин на тиждень.
Які ще відмінності можна простежити між дистанційними та надомними співробітниками?
Дистанційний працівник має право на так званий період відключення, коли він займається своїми власними справами, приймає їжу чи відпочиває. В цей час він не зобов’язаний виходити на комунікацію з роботодавцем, навіть якщо той пише йому чи телефонує. |